Angst

Info om angst af Niels Erik Nielsen, psykolog på Amager i København

Der findes flere forskellige former for angst, overordnet akut angst som fx panikangst, og mere vedvarende angst præget af bekymringer og anspændthed som generaliseret angst. Eller angsten kan knytte sig til konkrete situationer, fx socialt samvær (socialangst) eller særlige genstande (fobier). Andre har påtrængende tvangstanker. Fælles for dem er, at angsten kan komme til at fylde så meget, at den medfører, at du ikke kan leve det liv, du ønsker. Angst, der ikke behandles, bliver ofte til en kronisk lidelse, der fylder for meget i din hverdag og forringer livskvalitet. Heldigvis kan angst behandles effektivt og ofte relativt hurtigt.

De fleste mennesker kender til det at blive bange. Men for mange mennesker bliver disse reaktioner vedvarende og uhensigtsmæssige, og fører personen ind i en række negative cirkler, der hæmmer personen i for omfattende grad. Det er anslået at op imod 25%, altså hver 4., i løbet af sit liv, kommer til at lide af angst i en sådan grad, at det medfører omfattende gener og nedsat livskvalitet for personen. En hel del mennesker med angst udvikler også nedtrykthed eller depression.

De symptomer man oplever, når man er angst, er oftest forbundet med kropslige reaktioner som hjertebanken, åndenød og svedeture, der opstår fordi kroppen gør sig klar til at kunne handle optimalt på en faresituation. Følelsen af at kunne komme til at miste kontrollen er meget udbredt, og den er en konsekvens af, at kroppen giver en masse kraftige signaler i form af ubehag, som den berørte ikke ved, hvad er, og som vedkommende ikke kan styre. Når der ikke er fare på færde, er denne reaktion både stressende for kroppen og ikke særlig hensigtsmæssig eller hjælpsom. Når angsten bliver uhensigtsmæssig, oplever man, at man reagerer med angst i en overdreven grad og i sammenhænge, hvor man ofte med sin fornuft egentlig ved, at det ikke er rimeligt eller fornuftigt. Alligevel opleves situationen som truende og der sker en aktivering af det sympatiske nervesystem, hormonerne adrenalin og noradrenalin bliver frigivet i kroppen, og kroppen bliver parat til at reagere på faren ved at kæmpe, flygte eller fryse. Måske synes du, det er en dårlig idé at kæmpe, og du får måske mere lyst til at flygte fra den kritiske situation. For at kunne løbe hurtigt væk har kroppen brug for ekstra ilt, hjerterytmen skal øges, musklerne skal spændes, og kroppen har brug for at kunne komme af med overskudsvarme ved at svede. De fysiske reaktioner ved ”flugtreaktionen” er de samme som ved ”kæmpreaktionen; i ”flugtreaktionen” bruges den ekstra energi bare på at flygte i stedet for at tage kampen op.     

Kognitiv adfærdsterapi ved angst

Kognitiv adfærdsterapi har vist gode resultater i behandling af angstlidelser. I terapien lærer man at identificere og ændre de tankemønstre og adfærd, der kan være med til at udløse og vedligeholde angsten.

Behandling af angst foregår i trygge omgivelser på Amager i København – hos Psykolog Niels Erik Nielsen

Kontakt mig via:
 
Eller tlf. 50931463
Åbningstider

Mandag: 8:00 – 15:00
Tirsdag: 8:00 – 15:00
Onsdag: 8:00 – 15:00
Torsdag: 8:00 – 15:00
Fredag: 8:00 – 15:00
Lørdag: Lukket
Søndag: Lukket

Priser uden henvisning
Første samtale: 1000 kr. (60 min.)
Individuel samtale: 900 kr. (50 min.)
Pårørendesamtale: 1000 kr. (60 min.)
PTSD-samtale: 1400 kr. (90 min.)
 
Jeg er medlem af: